Familjen Sjödahl i Kroatien

Farmor och farfar firade sin 40-åriga bröllopsdag i somras. De ville att alla skulle fira den tillsammans och bjöd med den närmsta släkten till Kroatien. Det är 2017 och samma år som pappa fyller 40 och min faster fyller 30, så det blev extra firande. Farmor, farfar och deras fyra barn med familjer, inklusive våran, bodde tillsammans i ett hus i Kroatien i en hel vecka.

Resan dit blev lite krånglig. De hade tankat vårat flyg för mycket och vi blev tvungna att ta en buss till andra sidan flygplatsen, för att sedan vänta i 20 minuter för att få gå ombord på planet. När vi väl kom fram till Kroatien tog vi en båt till ön Brac där vårt hus låg.

Till kvällen hade alla familjer kommit till huset från lite olika håll. Våran och två andra familjer kom från Danmark, en kom från en annan stad i Kroatien och en familj hade bilat ner från Sverige.

Vi spenderade den mesta tiden på stranden, fotbollsplanen och vid poolen. De flesta dagarna hade vi rutiner. Vi åt frukost, badade i poolen och under förmiddagen gick de vuxna och handlade och alla barn som är tillräckligt stora för att gå, gick till hamnen och köpte glass. Jag är äldst av barnen och den enda som ville sola. Därför följde jag ibland med de vuxna ner till stranden när de andra barnen stannade i poolen. I Kroatien är vattnet så klart så jag provade på att snorkla på riktigt. Det var roligt. Jag fick min jämngamla kusin att komma ner till stranden och vi följde med min fasters sambo ut på lite djupare vatten. Han är brandman och van vid att dyka. Vi hade såklart smort in oss men jag hade glömt den enda delen som stack upp ur vattnet när jag snorklade, min rumpa. Jag kunde inte sitta på hela dagen.

Efter lunch var det dags för siesta. Den varar mellan klockan tolv och tre när solen är som starkast. Då stängs alla affärer och man får inte göra saker som låter mycket, tex som att bada. Vi spenderade de här timmarna i skuggan med spel och drinkar. När siestan var över var det första man gjorde att slänga sig i poolen.

På kvällarna gick vi ner till fotbollsplanen vid skolan. Där fanns det alltid barn och vuxna som spelade. Alla i vår familj spelar fotboll så det blev att vi bildade ett lag från Skandinavien som mötte kroaterna. Vårt lag bestod av våran familj och två norrmän. Vi spelade varje kväll och vann de flesta matcherna.

Eftersom farmor och farfar bjöd på huset och resan till Kroatien, så ville vi överraska dem. Vi bokade bord på en fin restaurang och hyrde en minibuss som skulle ta oss dit. Alla fick en bra stund på restaurangen. De mindre roades av ankorna som gick fritt på berget. De äldre roades av umgänget. Jag roade mig med maten.

Dagen därpå hyrde vi bilar och körde till Bracs sydkust. Där finns den kända stranden Zlatni Rat som betyder gyllene horn, den heter så för att den går ut i havet som en spets. Där träffade vi farmors och farfars vänner en stund och sedan begav vi oss till gatorna vid hamnen. Vi kollade i några butiker och köpte glass innan vi gick till stranden. Där var snorklingen inte lika bra som vid huset, men vi såg en del fiskar som vi följde efter ut i vattnet. Sedan gjorde vi något av det bästa jag har gjort. Vi åkte tube. Det är som en gummibåt som man kan sitta upp till sex personer på. Den sitter i ett rep efter en båt och så åker man på vågorna som bildas efter båten.

När en vecka hade gått var det dags för oss att lämna Villa Perkenjan. Det var en vecka med blod, svett och tårar. På riktigt.