Skolan förr

Skolan idag är på många sätt väldigt olik hur den var förr i tiden. Men på samma sätt väldigt lik. Skolan på 1950-talet var inte alltid rolig men heller inte så sträng och tuff som man ibland kan tro.  

Jag har intervjuat min mormor Barbro helgesson 78 år och min morfar Stellan helgesson 78 år som gick i skolan på 50-talet för att ta reda på lite bättre om hur det faktiskt var.

Idag finns ju lågstadiet, högstadiet och gymnasiet. På 50-talet gick man i något som kallades realskola där man gick från årskurs 1-6 och sedan på realskola i fyra år. Från måndag till lördag gick man i skolan. Min intervju består av frågor om enbart realskolan förr i tiden.

Fördomar finns det mycket av när det kommer till hur skolan var förr. Man har hört historier om hur barnen blev slagna i skolan och hur man helt livrädd gick och satte sig i skolbänken i klassrummet. Historier som dessa är tyvärr för de flesta som gick i skolan på 30/40-talet sanna. Men precis så där var det inte för alla.

Jag frågade min morfar om hur förhållandet med sina lärare var och om dom var stränga eller inte. Han svarade så här:

-Jag tycker att relationen med min lärare var bra. I vissa stunder var det lättsamt och man kunde slappna av lite men i vissa stunder var man lite räddare, säger morfar.

-Jag skulle inte säga att lärarna var extremt stränga men man hade en enorm respekt för dom och det fanns en enorm disciplin bland eleverna.

Fotograf: Nora Kristensson

Såklart finns det disciplin i skolan idag men inte alls på samma sätt som då. Pratar du i klassrummet händer inte så mycket utan du blir bara tillsagd och du får kanske en arg blick, men inte mer än så, förr i tiden var det strängare. Påverkades undervisningen av denna enorma disciplin kan man ju undra? Lärde man sig mer? Min mormor och morfar svarade så här:

-Nej det tror jag absolut inte. Jag tror att man lär sig precis lika mycket nu som då. Jag tror dock att ens beteende i klassrummen kan har ändrats på vissa sätt.

Förr i tiden när läraren kom in i klassrummet då var det tyst och det var ingen som hävde ur sig dumma saker eller skrattade åt någon. Nu kanske det är mer vanligt, säger dom båda.

De olika ämnena

Dom hade ämnena idrott, matte, historia, svenska, geografi, fysik, kemi, biologi, musik och språk. De hade olika lärare från ämne till ämne. Ett favoritämne i skolan tror jag att alla har, jag frågade vilket deras var.

-Svenska var roligast, sa morfar.

-Tyska är mitt favoritämne, sa mormor.

På tal om ämnen så hade man idrott i skolan precis som idag. Idag har vi en massa redskap, bollar, stora hallar osv. På den tiden var man oftast ute och spelade tex brännboll med enkla material och på en grusplan. När de började realskolan fick de ha idrott i större hallar och det fick redskap så som ribbstolar, lianer, trampets, bock osv. Detta kunde vara ganska skrämmande eftersom de aldrig hade haft sådan slags idrott innan. Eftersom de fick nya redskap osv så höjdes ju kraven lite eftersom man var tvungen att vara lite modig. Oavsett detta så sänktes också kraven eftersom att de aldrig hade använt sig av redskap innan. På den tiden fanns det kanske inte riktigt likadana krav som nu, utan kraven på just idrott är lite annorlunda idag.

Det avgörande slutprovet

Som sagt så gick man i realskola de senare åren av sin skolgång och på precis samma sätt som vi tar studenten nu efter tredje året på gymnasiet gjorde man efter sista året på realskolan då. När realskolans elever gick ur sista året, är det samma som när dagens nior slutar högstadiet. Lite svårt att förklara men så var det. En negativ sak med realskolan var att sista dagen av sin skolgång kunde man bli kuggad på ett slutprov som man hade på sista dagen av det som vi idag kallar för årskurs nio och på så sätt förlora alla sina betyg. Om man tex hade jättebra betyg hela terminen kunde man bli kuggad på ett slutprov som man hade allra sista dagen på realskolan. Det skulle man nog inte ha i dagens skola och jag tycker att det är ett väldigt orättvist sätt att bli bedömd på.

Hade man svårt i skolan kunde man betala och få gå hem till lärarna på sommarlovet och bli undervisad i dom ämnena man hade svårt för. Alla hade ju såklart inte råd med detta så alla fick inte den extrahjälpen som man kanske behövde.

En intressant sak som jag fick reda på var att man inte hade miniräknare på matten på 50-talet. Detta kan jag inte riktigt förstå eftersom att vi nästan alltid har miniräknare på lektionerna, men miniräknaren fanns inte då. Det var huvudräkning som gällde oavsett hur stort talet var.

Rasterna var roliga och man kunde hitta på en massa roliga saker så som fotboll, gungor, hopprep, hoppa hage, klätterträd osv, idag sitter man kanske på en bänk i skolan med sin telefon i handen och gör inte så mycket. Det är nog en ganska stor skillnad från då till nu.

Skolan är inte alltid så rolig nu för tiden med läxor, prov, tidiga morgonlektioner mm, men det kan också vara väldigt roligt och man får lära sig mycket och man får vara med sina kompisar osv och så tycker också min mormor och morfar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *