Skolan på 50-talet

Idag pratas det mycket om den svenska skolan. Vilken mat som ska serveras, hur långa skoldagarna ska vara eller hur mycket pengar man ska lägga på skolan. Men hur var egentligen skolan förr?

Om man jämför skolan idag från hur den var förr, märker man snart att det finns en stor skillnad. Ur någons perspektiv kunde  skolan vara mycket sämre förr, medans ur någon annans perspektiv kunde den varit mycket bättre.

 

Skolan under 50-talet var eleverna till exempel tvungen till att tvättas var 14:de dag, vilket gjorde väldigt ont om man fick oturen att bli tvättad med en ny skurborste. Som skollunch fick man tre deciliter mjölk i en flaska, som man var tvungen att dricka upp vare sig man gillade det eller inte. Varje morgon hälsade läraren på eleverna, som skulle vara artiga och hälsa tillbaka. När man kom in i klassrummet började man dagen med att sjunga en sång, oftast en psalm, medan fröken spelade på piano. Efteråt fick man inte sätta sig ner förrän fröken hade tillåtit det. Det var också så att om man inte löd, fick man stryk. Vanligast kunde det vara smäll på fingrarna men det kunde lika gärna vara att man fick pisk på ryggen. För oss idag, känns det som om de sakerna man gjorde i skolorna förr var  konstiga.  Men så kände förstås inte barnen på den tiden. Det var ju det enda alternativet dem hade. Det man gjorde var ju så man gjorde, det fanns inget annat att jämföra med.

Hur en vanlig skoldag kunde se ut

Kerstin Gustavsson, 77 år gammal, gick i skolan på 50-talet. Hon har berättat om hur en vanlig skoldag kunde se ut.

“ Man började skoldagen kl 08.00 varje dag, och slutade runt kl 15.00 “,  säger Kerstin.

Skoldagen började med att läraren hälsar barnen välkomna. Sedan stod man bredvid sin bänk och skulle var raka i ryggen och sjunga en sång, oftast en psalm, medan fröken spelade på sitt piano, som fanns i varje klassrum.

Sedan började man sitt arbete. De vanligaste ämnena man hade var skrivning och räkning. Men barnen hade inte bara det, de hade till exempel geografi och historia också.

Sedan efter kanske 4 timmar var det rast som låg på 20-30 minuter. Man hade bara en rast. “ Det man gjorde var att kasta en liten boll till varandra ute på skolgården “, säger Kerstin och ler. “ Målet var att man skulle kunna göra så många trix som möjligt. “

Det var ofta så att på den tiden hade man inte många pauser för att eleverna skulle lära sig så mycket som möjligt. Detta var dåligt, då barn behöver pauser för att prestera bättre.

 

Fotograf: Jennifer Gustavsson

 

Och så gick man och åt. “ Vi åt i en kyrka “ säger Kerstin. Man gick i ett led två och två. Som lunch fick man ofta mjölk, som man var tvungen att dricka upp. Tillsammans med mjölken fick man till exempel gröt eller soppa. Ibland kunde man få en frukt till maten. Detta var dock sällsynt.

Någon gång under skoldagen, när man satt och arbetade, kunde det ibland hända att det var någon av eleverna som gick fram till katedern där fröken satt, och la ett skinande rött äpple på den. Detta var ett knep man hade som kunde ge en elev bättre betyg. Men det behövde bara inte vara att lägga ett rött äpple på katedern, som gjorde att man fick bättre betyg, det kunde vara andra saker också. Som att säga komplimanger till fröken.

Sedan runt 15.00 tiden, slutade man för dagen. Man avslutade dagen med att klassen sjöng en avslutningssång, och sedan tackade fröken adjö för dagen.

Men hur tog man sig hem sen? Tänk om man bodde mitt ute på landet? Detta var en stor fråga under 50-talet. Skulle skolan erbjuda skolskjuts, eller skulle barnen ta sig hem på egen hand? Kerstin Gustavsson bodde mitt ute på landet men hon tog bussen. “ Jag tog bussen hem. Men det var krångligt, man fick vänta ett tag på att bussen skulle komma. “ Bussarna förr, var långt ifrån den kvalité på bussar vi har idag. Förr, kunde det finnas några få bussar i byn, vilket gjorde att man fick vänta.  

På många sätt tycker inte vi som går i skolan nu att skolan var bättre förr. Men vi kanske tycker så eftersom att vi är allt för bekväma. Vi är bortskämda jämfört med barnen då. Vi kan till exempel klaga på att vi har mycket läxor och prov nu, men tänk att barnen på 50-talet, hade minst ett prov i veckan med dubbelt så mycket läxor.

 

Jennifer Gustavsson 8.1

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *